Herdenking 108 jaar Armeense Genocide 1915 in Amsterdam

❗️HERDENKING AMSTERDAM❗️

108 JAAR ARMEENSE GENOCIDE 1915

ZONDAG 23 APRIL - 12.00 UUR

De Stichting Sint Grigor Narekatsi Amsterdam en de Armeens-Apostolische Kerk ‘Surp Hoki’ in Amsterdam organiseren op zondag 23 april 2023 van 12:00-13:00 uur de jaarlijkse herdenking van de Armeense Genocide van 1915 in het Ottomaanse Rijk. De ceremonie zal plaatsvinden bij het in 2018 geplaatste monument op de buitenmuur van de Armeens-Apostolische Kerk Surp Hoki aan de Krom Boomssloot 22 in Amsterdam.

Het programma vangt aan met een kort gebed en bestaat verder uit een aantal toespraken, het leggen van bloemen en kransen onder het monument, optredens van het Black Swan Quintet op de Armeense Brug tegenover de kerk en een minuut stilte.

De opening van de ceremonie wordt gevolgd door een toespraak van de Ambassadeur van de Republiek Armenië in het Koninkrijk der Nederlanden, dhr. Tigran Balayan. De stad Amsterdam is tijdens de bijeenkomst vertegenwoordigd door Locoburgemeester Rutger Groot Wassink, die zich tot de aanwezigen zal richten met een bijdrage. Ook leden van de Tweede Kamer zullen spreken. Traditiegetrouw is er afvaardiging vanuit de Amsterdamse gemeenteraad.

De herdenking wordt eveneens bijgewoond door vertegenwoordigers van verschillende Nederlandse maatschappelijke organisaties en leden van de Griekse, Assyrische en Yezidi gemeenschappen van Nederland.